Friedrichstadt 09/10

Forside Udenlandsture

Vi startede i januar 2009 med et besøg i Friedrichstadt og her sluttede vi også 2009 og begyndte på 2010. Friedrichstadt kaldes også for lille Amsterdam på grund af de mange hollandske huse og kanaler. Byen er også grundlagt af hollændere, der her i begyndelse af 1600 fandt et religiøs fristed.

Campingpladsen har helårsåbent og ligger i gå afstand til byen.

Link camping: http://www.treenecamp.de/

Link til byen: http://www.friedrichstadt.de/ også dansk.

Friedrichstadt ligger ca. 1,5 t. kørsel fra grænsen.

Det havde været jul med en af de flotteste december længe og i det sønderjyske fik vi en hvid jul. Børnebørn, børn og familie havde været på besøg. Vi havde holdt juleaften med and og en canadisk gås. Annettes hjemmelavede rødkål og en sovs, så englene sang.

Vi havde ikke lyst til at fejre nytåret hjemme, så i stedet for at bruge mange hundrede kroner på krudt inviterede jeg Annette til Friedrichstadt på camping og ud at spise. Første del af reportagen kommer til at handle om mad, håber I bærer over med mig ellers skynder I jer bare videre.

Vi ankom til campingpladsen mens det endnu var lyst. På pladsen var der mange danskere, der viste sig at en kreds af DCU havde træf. De skulle hygge sig på campingpladsen. Kl. 19:00 klædte vi os pænt på og gik op igennem den smukke by Friedrichstadt til Hotel Aqaurium, hvor vi skulle spise en fem retters nytårs menu. Vi havde bestilt plads på restauranten hjemmefra. Den første ret var en Terrine af flodkrebs med et stykke hummer og dertil en kompot af grønsager og noget gele.
Som anden forret fik vi en flødelegeret skumsuppe med noget argentinsk kalvekød. Til mellemret var der en fantastisk ret med Jacobsmuslinger, dertil en lille tærte med vilde ris og en yderst velsmagende kompot af grønsager pyntet med frisk timian. Her syntes vi allerede vi havde fået valuta for pengene.

Til hovedret valgte vi to forskellige ting, jeg fik vildsvin med en tre forskellige stuvede svampe og tranebær, Annette havde valgt en ret med filet af Limousine kalv med noget estragonsovs.

Til dessert en dejlig forfriskende ret med hyldebær, hvid og mørk chokolademousse, frisk frugt af hindbær, brombær, jordbær, blåbær samt et lille stykke karamel. Vi sluttede af med en Irish Coffee og tog mætte hjem til campingpladsen, hvor DCU'erne snakkede og dansede til dansk toppen. Det så hyggeligt ud. Vi tændte for fjernsynet for at følge klokken, den var snart tolv. Der blev stillet om til Brandenburger Tor i Berlin, som med vores Rådhusplads. Der var stor fest i Berlin, fordi man også fejrede 20 året for murens fald. Vi skålede sammen og ønskede hinanden et sundt og godt campingår. Senere gik jeg op på diget bag campingpladsen og så nytåret brage ind horisonten rundt. Jeg fortrød ikke at have sparet nytårskrudtet væk.
Samtidig med solopgangen, efter at have fået en kop kaffe og en bitter til at tage de værste dønninger af ankomsten til 2010, gik jeg en tur på engene neden for diget med hunden.
Friedrichstadt er kendetegnet ved typiske hollænderhuse, det er også her man ser de første eksempler på husnumre. I begyndelsen havde hvert hus et lille billede på gavlen, så ko må betyde nummer 28 :-)
Friedrichstadt er skabt i 1620'erne af religiøse flygtninge fra Holland, der her fandt en større tolerance for deres forskellige trosretninger end hjemme. Her er mindst fem forskellige trosretninger.
Denne kirke i forbindelse med et beboelseshus har ingen spir eller kor og tilhører trosretningen Mennonitterne, her holder i dag også den danske menighed til. Markedspladsen i Friedrichstadt med vandpost, her blev dyrene førhen tøjret i forbindelse med markedsdage.