Limburg & Maastricht 2009

Forside Udenlandsture
Anden uge i november havde jeg en uge fri. Vi kørte over Hannover mod Holland. Vi ville besøge Limburg & Maastricht.

Vi krydsede grænsen sidst på formiddagen og havde ingen problemer gennem Hamborg. Sidst på dagen rastede vi på en rasteplads efter Hannover. Da vi så at cafeteriet serverede grønkål med løgpølse og saltkartofler kastede vi os over det. Smagte for øvrigt rigtig godt. Vi gik tidlig i seng med en tysk film på vores 12 volts fjernsyn

Dag 2 nåede vi en campingplads ved Eindhoven, en i øvrigt kedelig by med en masse vejarbejde rundt om byen og i byen. Vi blev af gps'en ledt af jordveje, der kunne minde om de billeder, vi havde set fra en russisk hovedvej til Sibirien.

Valkenburg:

Dag 3 ankom vi til campingpladsen Vinkenhof ved Valkenburg i Syd Limburg. ACSI plads (251). Denne del af Holland ligger klemt mellem Belgien og Tyskland er bakket og forpost til de belgiske ardennerbjerge. Limburg ligner ikke det øvrige Holland. Valkenburg ligger midt i Syd Limburg. Selv om det var koldt efterår havde utallige restauranter udendørs hygge med lys og ikke særlig miljørigtige varmekilder.
Den gamle byport Grendelsport bygget sammen med nyere konstruktioner. Fra ca, 1400 tallet. I baggrunden ses borgruinen Det sydlige Limburg er katolsk, så byerne her har et sydeuropæisk præg.

Maastricht:
75% vil ikke huske hvorfor og 15% vil huske Maastrict-traktaten og resten har nok hørt navnet før. I al sin enkelhed drejede traktaten sig om tættere økonomisk og politisk samarbejde (Bl.a. euroen). Traktaten splittede den danske befolkning i to grupper og medfødte to folkeafstemninger 92/93. Billedet herover er St. Servaasbroen over floden Maas.
Vi havde valgt vores ankomst til Maastricht  til at falde samtidig med Sinterklaas. Byens centrum var fyldt til bristepunktet med festklædte og berusede mennesker, det var klart en højtidsdag blandet med en sikker byfest. Vi fortrak fra det lidt vel folkelige ud til sidegaderne. Sinterklaas ligner julemanden og kommer sejlende hertil fra Spanien med sin sorte tjener Zwarte Piet, med sig har han læssevis af pakker til de artige børn. Traditionen går tusind år tilbage. Når Sinterklaas igen rejser kommer den seriøse julemand.
For dem der har læst Browns bog "Da Vinci koden", vil nikke genkendende til St. Servaas kirkens besynderlige verden af koder og mystik. Kirken er bygget hvor Maastrichts første biskop St. Servaas ligger begravet.
Legenden fortæller, at præsten Servaas bliver født i Armenien år 300, som en fjern nevø af Kristus og at han er vogter af den hellige gral. I en række guddommelige visioner får han til opgave at drage til Rom på pilgrimsfærd og senere oprette bispesædet i Maastricht. Han er inspirationen til kristendommens udbredelse i Holland.
Drikkebæger af den robuste slags. Fuglefødderne kan klappes ind. St. Servaas's krybe med kapel under jordoverfladen.
Kunstmuseet Bonnefanten i Maastricht vil vi besøge i morgen. sammen med St. Pietersberg. Hollands ældste brugbare banegårdsbygning ligger i Valkenburg.
Onsdag d 11.11.2009 fejrede vi lidt sent Mortensaften. Vi havde prøvet at skaffe lidt andebryst uden held. Så det blev nogle store kyllingeoverlår i stedet. Vi fik lavet en super middag med en forret af ristet grovbrød med en Terrine De Carnard indkøbt på vores Spaniens tur. Hovedretten bestod af kyllingelår med rødkål og brunede kartofler. Til kaffe havde vi en Vino Cacao. Jeg er så glad for min kone er en førsteklasses kok. I øvrigt i virkeligheden.

Det havde regnet om natten, ellers har vejret bare været gråt. Hvad der også kan ses på flere af billederne. Annette står foran et billede på Kunstmuseet Bonnefanten, jeg ville kalde vejrudsigten. Manden herover er ved at rense et ældre gibsstykke. For en gang skyld måtte vi gerne fotografere indendørs, men uden blitz.

Denne vandmølle producerede mel til et bageri og cafe, der lå ud til gaden.

Langs floden Maas, som andre steder i Holland - svømmer det med cykler. Dele af den gamle bymur kan ses flere steder. Parti med kanal
Til højre indgangen til Naturhistorisk Museum.

Her opbevares nogle meget flotte fossiler af kæmpe, store, glubske havkrybdyr fra Kridttiden. Altså samtidig med dinosaurerne. Disse kæmper har spist "Dødens Gab" til morgenmad.

Man har bl.a. fundet disse dyr i Pietersberg, der er et kridtbjerg, der før lå på havets bund.  Pietersberg besøger vi i morgen, den har kun åben fredag kl. 14:00

St. Pietersberg

Restaurant Bergrust ligger på toppen af St. Pietersberg 109 meter høj. Romerne har for 2000 år siden gravet 225 km lange minegange ind i bjerget, for at save blokke af mergel til brug ved bygninger.
Det var en intens oplevelse, at krydse ud og ind blandt de mange gange. På et tidspunkt forlod vores guide os med al lyset og lod os små turister alene i mørket. Der var bælgmørk, jeg kunne ikke ane noget som helst.
Der var jo også den historie med to drenge, der for vild og aldrig er blevet fundet.
Kultegning af en Mosasaurus der er blevet fundet her. En anden kultegning.
Tegning af minegangene. Nu skal vi bare finde vejen ud.

Det spanske hus i Valkenburg. Vi sluttede af med indkøb og med en sidste fadøl i Valkenburg.
I morgen kører vi nordpå igen. Endnu en dejlig ferie nærmer sig sin afslutning. Der er rigtig meget mere, at se i Limburg regionen end det, vi har valgt at vise.
Campingferie er, at sidde i den lune siddegruppe en kold novemberaften med en kop kaffe og en Gammel Dansk.

På vejen hjem overnattede vi på rastepladsen Auental 50 km fra Hannover.

Og der blev også tid til at slå et smut forbi Scandinavien Park. Indkøbscenteret ved motorvejen.