Cantabrien 2009

Forside Udenlandsture
Uge 27 skal være starten på vores indtil nu længste tur til Cantabrien og Baskerlandet i Spanien.

Området er et must for folk med interesse for forhistoriske huler med 6500 huler heraf 100 tilgængelige. Jeg vil nøjes med at besøge et par stykker af dem. Bl.a. den berømte hule i Altamira, samt et par stykker andre af den ægte varer.

Jeg regner med at vi bruger campingpladsen ved Santillana del Mar nogle dage, her kan bruges campingcheque til og med d. 14.07. Med 200 meter til Europas smukkeste middelalderby Santillana, må   vi kunne få noget godt at spise. Egnen skulle have et stort udvalg i lokale oste og jeg tror også at jeg skal smage Cocido Liebaniego: Der er en ret med chorizopølse, kikærter, oksekød, svinekød, blodpølse og grønkål. Og så skal vi selvfølgelig indtage et hav af skaldyr og fiskeretter.

Området rummer en enestående natur med flere store naturreservater. Bl.a. Picos de Europa.

Her skulle også være muligheder for flere store kulturelle oplevelser. Bl.a. skal vi besøge Guggenheim museet i Bilbao. Her skulle også være flere bygninger af Gaudi.
Guggenheim museet i Bilbao
Klimaet skulle minde meget om dansk sommer når den er bedst.
Du kan følge vore tur næsten dagligt på denne side og klikke dig frem på kortet til højre eller bare køre nedad med musen.

God fornøjelse og god sommer til alle.

Dag: 1 og 2
Vi krydsede grænsen lørdag kl. 10:30. Vi havde besluttet hjemmefra at vi ville prøve Elbfærgen ved Gluckstadt. Så kom vi uden om Hamborg og slap for vejarbejdet mellem Hamborg og Bremen. Fire små færger sejler i rutefart over Elben. Meget kort ventetid og overfarten tager ca. 20 minutter. Pris for bil, campingvogn og to personer 23€. Meget behageligt break på turen.  Selve turen før og efter færgen er meget smuk. Vi havde ingen køer overhovedet. Super.
I Gronningen fandt vi ACSI plads nr.170  Høflig og rar betjening. Det vrimlede med små søde kaniner på pladsen. De fleste forestiller sig næppe, at det her drejer sig om skadedyr. Digerne rundt om pladsen er gennemhullet at kaningange. Vi kørte 495 kilometer. Dag 2 besluttede vi, at have en kortere køredag og gjorde holdt i Belgien på en Campingcheque plads (264) tæt ved Gent. Her var ikke noget gebyr eller andet, så prisen var en campingcheque. En udmærket plads med dejlig udsigt.
Til toppen.

Dag 3:
Dag 3 krydsede vi grænsen til Frankrig. Franske motorveje er som regel rigtig gode og mindre trafikeret. Men som min frue siger "Vi betaler jo også ekstra for det" - betalingsveje.
Vi fandt campingchequeplads Le Bel Air. Sød lille plads med mange gamle træer og buske. Pladsen ligger i Louivers i nærheden af Rouen.
Her  til venstre er et lidt specielt telt. En Yurt "Handmade in Mongolia". Dette er den lille model seks meter i diameter. (Det kan lejes).
Vejret er bragende godt. vi sidder ude hver aften i skjorteærmer til omkring 22:00 med en temperatur omkring 20°.
4 dag: Besøg i Monets hus, have og impressionistisk museum.
På vejen til Giverny kom vi forbi Slottet i Gaillon. Det ligger højt hævet over byen. Monets hus i Giverny. Man kan gå en tur i huset, der ser ud som da Claude Monet levede. Et rigtig flot køkken.
Annette kigger ud fra et soveværelse. Det er ikke tilladt at tage billeder inde fra huset. Annette i Monets have i afdelingen for lyserøde blomster. Her er afdelinger i næsten alle farver.
Monets have med vandafdelingen som han holdt meget af.
Robåde ligger for svaj i skyggen af hængepilen.
Den flotte men noget forvitret sandstenskirke i Loivers.
Til toppen.

Dag 5:

Torsdag d. 02.07 var køredag. Vi ankom ved 15:00 tiden til en campingplads uden for Tours  (CC73) Dejlige skyggefulde pladser. Dagen gik med at slappe af og spise på restaurant.
En flaske isafkølet lokal ung "Vin Rose" - så er det blevet rigtig sommer. Her til en gryde dampede blåmuslinger med karry og en pizza med fire forskellige oste.

BON APPETIT..

Til toppen.

Dag 6-8: Bordeaux og St. Emilion

Igen omkring kl. 14:00 ankom vi til Bordeaux området. Vi kørte langs floden ind til St. Emilion ca. 30 kilometer fra Bordeaux. Saint-Emilion området er kendt for sine fremragende rødvine.

St.Emilion er også en middelalderby, optaget på UNESCO's verdensarvsliste.

Campingpladsen ligger i kort afstand fra byen og tilbyder gratis transport og guidede vinture. En dejlig plads - store parceller med mange store forskellige skyggende træer.

Jeg overvældes af rustikke detaljer i denne smukke gamle by omgivet af forsvarsværker fra det 14. århundrede.
Tiden står stille, mens vinen modnes på markerne omkring St. Emilion.
Udkanten af St. Emilion. Gammelt og nyere er ofte bygget ind i hinanden på en nænsom måde. En del af facaden på et Hotel er denne gamle rest. Monolitisk kirke hugget ind i sandstensbjerget. Tårnet på billedet står på en plads højere oppe, men hører til kirken.
Byen har selvfølgelig en stor del af egnens producenter repræsenteret fra små og store butikker.

Det vrimler med små listige spisesteder.

Besøg på vinslottet Chateau Haut Lavallade

I området af St. Emilion ligger den ene vingård efter den anden.

Min kone havde udvalgt Chateau Haut Lavallade.

Gården producerer både St. Emilion og St. Emilion Grand Cru.

Slottet er familieejet siden 1830érne. En af familien eller en medarbejder fortæller begejstret om produktionen af de forskellige vine. Grand Cru bliver lagt på egetræsfade i mindst 12 - 16 måneder i speciel kælder.
Her smager de kongelige på forskellige vine fra forskellige årgange. Der er stor forskel på årgangene af samme vin, selv om ingen smager dårligt.  Eftermiddags afslapning med kaffe og en cognac. Vi skal vist have grill med bålpakker i aften og en flaske vin forstås..

Til toppen.

8. dag: Køredag til Atlanterhavskysten ved Labenne.

Vi kørte til CC101. Vi sad i kø en time ved Bordeaux. Det var heldigvis overskyet og der kom også nogle små byger. Fra campingpladsen til stranden ca. 1100 meter. Var det som  tivoli med boder, spisesteder og forlystelser.
De store have har altid været til fascination for mennesker. Annette tog sig en dukkert i Atlanterhavet, det blev hurtig dybt og der var en stærk understrøm men frisk. Vi spiste på campingpladsens restaurant. Først salattallerken - lækkert. Så en stor fin Entrecote, Vi var forberedt på et stykke mishandlet kød. men blev meget positiv overrasket. Saftig og mørt. SÅDAN.
Træet her er jo ikke til at stå for.
Pludselig kan der komme pudsigheder fra naturens hånd. Et stort tungt kamikaze-insekt landede med et bump på vores bord og lettede først mange timer senere.
Den havde ikke til sinds, at finde sig i forstyrrelser, ved berøring rejste den sig på benene og hvæssede. Den kaldes for en Pibeoldenborre - det er godt at have nogle opslagsbøger med. Det er en lighter til venstre for insektet.