Ardennerne 2009

Forside Udenlandsture

Uge 6 pakkede vi vores nye vogn og drog af sted mod syd for at prøve og finde noget sne. Det havde jo været snestorm både i London og Frankrig. Sønnike på 16 var med.

Vi kom af sted sidst på eftermiddagen og tog en overnatning på en tysk rasteplads da mørket faldt på.

De ved godt hvad de skal have for retterne på rastepladserne, så vi havde taget aftensmaden med hjemmefra, den bestod af boller i karry med ris.

Rasteplads Hollenstedt

Efter ca. 850 km kørsel tog vi ind på campingpladsen Petite Suisse i de belgiske Ardennerbjerge, det var bl.a. her Hitler gjorde en sidste mislykket anstrengelse for at bremse amerikanere og englændere.

Vi brugte campingcheque til betaling på denne udmærkede plads. Opvarmede og rengjorte sanitetsbygninger. Hyggelig restaurant og bar der har åbent weekend i vintermånederne. Frisk morgenbrød hver dag. Gratis trådløs Internet.  Scroll på baren til venstre for at se flere billeder fra campingpladsen.

Otte kilometer fra pladsen ligger skisportsstedet “Baraque de Fraiture”. Her er mulighed for langrend, alpin og snowboard ifald der er sne.

Efter en smuk tur gennem bjergene på ca. otte kilometer kommer man til den charmerende bjerglandsby La-Roche-en-Ardenne, en ting vi bemærkede var, at der var utrolig mange restauranter og pubber samt store flotte slagterbutikker med et stort udvalg i pølser og skinker. I området er flere bisonfarme.
The Feudal Castle of La Roche-en-Ardenne.  En af de større seværdigheder er byens borg, der stammer fra det 11. - 14 århundrede. Borgen har haft mange fremmede herskere.

Som så mange andre steder blev borgen brugt som byggemateriale af byens indbyggere, da den blev forladt.

I højsæsonen er her både falkeopvisning og spøgelsesarrangementer om aftenen.

Belgierne selv kalder borgen for Ardennernes "perle".

Vi besluttede at lave en udflugt til et af Belgiens berømte trappistbryggerier.

Det blev Abbaye Notre-Dame d´Orval. Her er også osteri, ruiner af fordomskloster påbegyndt ca. 1070 og brændt ned af tropperne fra den franske revolution, museum, restaurant, samt nyt kloster opført under ledelse af Father Marie-Albert Van der Cruyssen i 1926..

Vi sluttede besøget af i restauranten med 3 gode stykker ost og selvfølgelig Orval øl, der efter min mening hører til en af de bedre.

Vi sluttede af i La Roche med en bedre middag på en autentisk "restaurant Ardennais". Til forretter fik vi forskelligt bl.a. snegle og Terrine Fois Gras og til hovedret steaks. 2 eller 3 personer kan bestille en steak på 1500 gr. vi slog os til tåls med en på 300 gr.

Hen over natten fik jeg reddet mig en influenza eller kraftig snue, feber med ondt i halsen og dårlig søvn. Så i stedet for at rykke længere syd på, ville min frue gerne, vi valgte at køre mod nord så, der ikke var så langt hjem, hvis hun skulle køre hele vejen. Fornuftig nok.

Vi kørte til det nordlige Belgien og her på grænsen til Holland fandt vi sneen og skiløjperne.  Snowworld.

Vi har fundet en campingcheque plads Wilhelm Tell, godt nok med gratis indendørs svømmebad og gratis WIFI. Men de sanitære lokaler er kun lidt varmere end udetemperaturen. Det virker også lidt mere slidt og mindre hyggeligt.

Vi tog afsked med Belgien og begyndte at køre nordpå, så vi ikke har så lange seje træk hjemad. Vi gør altid hjemturen til en vigtig del af ferien. Vi vender det der er sket og taler om nye events.

I Holland finder vi en vinteråben plads til campingcheque i nærheden af Leiden. "Koningshof" Vi har besluttet ikke at besøge Amsterdam denne gang, fordi der er mange andre skønne steder. Ja og Leiden er faktisk en miniudgave af Amsterdam med kanaler, smalle huse og miljø. Vi beslutter at tage en lokal pizza med hjem til aftensmad.

Den sidste dag i Holland blev brugt til afslapning, lang tid ved morgenkaffen og så en bytur til Leiden hvor vi købte lidt krydderier i nogle etniske butikker. Og selvfølgelig også en enkelt forfriskning, så vi kunne se på de lokale. Aftensmaden indtog vi på en Indisk Tandoori Restaurant "India Way". Hjemvendt til campingpladsen lavede vi en kop kaffe og så X-faktor over Internettet.
Vi fandt en campingplads Campingpark Hanseat til campingcheque lidt syd for motorvej A1 mellem Bremen og Hamburg. Der var lidt længere til pladsen end vi havde forestillet os.

Flink ny vært. Vi skulle betale en campingcheque for alt incl. tre personer.

Som det ses på billedet var det frost med knirkende sne. Vi tog afsted kl. 09:00 næste dag med frisk morgenbrød fra værten og var hjemme først på dagen.

Igen en ferie det næsten ikke var til at komme hjem fra.