Whisky & Nordtyskland. Februar 2015

Vennetur og bryllupsdagtur til Nordtyskland..

Forside

Vores veninde var lidt nedtrykt over hendes arbejdsmæssige situation. Det var tilfældigvis fredag, så Annette og jeg kørte til Svendborg og samlede hende op med madkurv. Vi kørte til denne dejlige frie camperplads på Langeland..
Selv om det koldt er det skønt at kunne sidde ude og drikke kaffe.
Jordbesidderen kommer forbi og hilser på, vi får lov til at overnatte her og drager tilbage mod Svendborg næste dag efter vi spiste morgenmad på cafe i Rudkøbing.
Et par venner har inviteret mig til whiskysmagning og vi drager tre afsted i camperen. Vi er forventningsfulde. Hvad kan man byde på i "Smageriet" i Ansager. Lokalet er da vi kommer til den annoncerede tid allerede helt fyldt. Værten kommer straks med tre glas med smagsprøver på månedens whisky. Herefter kan man selv smage de mange forskellige whiskyer til 25 kr. pr glas. Og det er ikke små 2 cl. dråber.
Mine venner i snak med den 75 årige kvindelige indehaver af whiskybaren. Hun fortæller, at hun oprindelig er uddannet sygeplejeske. Som ung tager med Læger uden grænser til Kenya. Her møder hun en ung dansk læge, der introduserer hende til whisky. Start morgenen med en ordentlig dram og bakterierne bider ikke på. Tilbage havde hun i mange år drømmen om, at starte en whiskybar.
Værtinden samler på whisky og den lukkede afdeling i baggrunden indeholder en flaske til 150.000 kr. Der er også mulighed for at smage en lang række rom. Senere på aftenen er der en gratis buffet, med en lang række specialiteter. Masser af frisklavet kaffe og ostelagkage.
Vi har parkeret over for smageriet ved kirken og har så ikke langt i seng efter en lystig aften.
Næste morgen kører fire kilometer til Kvie Sø hvor morgenmaden indtages.
Efter et par dage beslutter vi at køre en tur til Tyskland. Vi skal fejre vores bryllupsdag og tjekke nogle stellpladser ud. Den første er ved Kappeln i Sydslesvig. Udsigt direkte ved Slien
Næste dag kører vi til Slesvig. Den fine camperplads direkte ved havnen har vinterlukket. Vi må dog fuld lovligt ligge på parkeringspladsen ved siden af.

Slesvig Domkirke. Mandshøje træfigurer, maria og de tre vise mænd. De er fra 1200-tallet.
 Den flotte korgang, hvor der holdes julemarked.
Annette og jeg slutter dagen på det lokale bryggeri ASGAARD med et par velskænkede fadøl.
Det store outlet-center ved Neumünster. Skabt som en by med det ene formål, at supershoppe med store rabatter i mærkevarerbutikker.
Annette powershopper lidt undertøj, jeg sidder og læser lidt i vognen. Da Annette kommer snupper vi en frokost inden vi kører videre..
Vi vil tjekke Stellpladser inde i Schwerin. Vi finder en betalingplads i byen med udsigt til slottet.
Vi går en tur forbi slottet til midtbyen.
En statue har fået øje på en måge, der har sat sig på hovedet af hans hest.
Torvet i Schwerin med kirken i baggrunden.
Et af de små gamle huse der endnu er bevaret i Schwerin.
Vi snupper en øl på et værtshus.
På vej tilbage, møder vi denne ældre kone. Hende til højre selvfølgelig.
Vores udsigt mod slottet fra vores parkeringsplads.
Vi har læst at Lüneburg er en af de få byer der ikke blev ødelagt under sidste krig. Lige uden for den gamle by ligger der denne Stellplads med plads til 54 vogne. I sæsonnen kan den tit være fuld optaget. Det koster otte € pr. døgn.
Gåtur op til den gamle by. Ca. fem minutter.
Flotte gamle bygninger.
Lørdag formiddag er der marked i den gamle by.
Havnen i Lüneburg.
Kranen på havnen.
Endnu en udsigt ved havnen. Vi var i byen og indtage aftensmaden i anledning af vores bryllupsdag. Herefter skal vi hjem for at deltage på "Ferie For Alle" i hal B. "Ferie For Alle in The Dark".