Frankrig 2007

Forside Udenlandsture

Vi havde besluttet at sommeren 2007 skulle tilbringes i Dordogne dalen. Det var nok mig der havde fået min vilje for området er et must, hvis man er interesseret i hulekunst og foie gras.

Vi har det sådan at ferien starter når vi kører ud over kantstenen. Ingen hastværk og lastværk.

Vi tog turen over Holland - Amsterdam, Belgien, Luxembourg til Frankrig. Jeg var glad for Fru Madsen (vores GPS) da vi skulle rundt om Paris.

Vi camperede på en Slotscamping "Camping  Le Château de Leychoisier" før Dordogne området. Her lå flere amerikanere med deres flotte airstream vogne.

Vi ankom til Dordogne området 3 overnatninger senere.

Området er omkranset af 2 floder Vézère og Dordogne der flyder sammen til Dordogne floden. Byen Montignac er byen hvor Verdens mest berømte hule Lascaux befinder sig. Det er en kopihule, da den ægte vare er lukket for offentligheden. Man kalder den også for franskmændenes Sixtinske Kapel.

I nærheden ligger campingpladsen "Le Fage", der vist nok er en DCU samarbejdsplads. Tilkørselsvejen er smal og bugtet.

Den næste campingplads er i byen Le Bugue en stor og fin plads langs floden, der dog ikke kan ses fra pladsen. Rare og hjælpsomme værter, men det har alle værter nu været. Så vidt jeg husker kom Tour de France gennem byen denne sommer.

Her besøgte jeg et stort antal huler  alle den ægte vare.

Det familien sidder og forlyster sig med, er friskkogte artiskokker. Personlig fik jeg altid Foie Gras til forret hver gang vi spiste ude og det var ikke sjældent. Det fås ikke billigere end her.

Tyren herunder er en fremavlet race af den uddøde urokse. Hulen herunder er så lang at man kører med tog ned i den.

De to floder flyder sammen ved  Le Bugue og vi fortsatte turen op af Dordogne floden til Sarlat-Caneda en helt fantastisk by med et rigtig gammelt centrum hvor man kan slentre rundt helt uden biler.

Vi boede på campingpladsen "Les Périès" ****, der lå op af en bjergside lige ved byen. Lidt bøvlet at komme derop, hvis der var meget trafik, da gaderne er smalle.

Vi cyklede hver dag fra campingpladsen ned til byen eller vi trillede ned og trak cyklen op.

I snart hver lille krog og hjørne i den gamle by var der en restaurant, der kunne tilbyde to retter for 10-14 euro

Hellig fontæne i Sarlat Campingpladsen havde to tennisbaner og tre pools.
Casper fandt hurtig venner på pladsen engelske, tyske og franske, så alle sprogkundskaberne blev luftet. Værtsparret havde jævnaldrende unge, så han var med i indercirklen.

Efter en god lang ferie i Sarlat (en ferie man ikke vil hjem fra...) var det tid at vende næsen hjemad.

Første stop blev Metz i det nordlige Frankrig ikke så langt fra den tyske grænse.

Campingpladsen ligger inde byen, her er det også rart at have en GPS. Den ligger ned til floden og er nok en typisk transitplads. Vi blev her en dag ekstra og fik så set byen også.

Turen fortsatte ind over Kassel bakker og med en overnatning på en rasteplads. Det havde været en superferie.