Melnik og Prag 2010

Forside Udenlandsture

Påsketuren 2010 skulle gå til Melnik og Prag. Min datter på 21, ville med på ferie, så det glædede de gamle forældre. Vi kørte over Hamborg, Hannover, Magdeburg, Leipzig, Dresden til Melnik.(Ca. 30 kilometer nord for Prag.)
Lidt før Magdeburg overnattede vi på rastepladsen Marienborn. Her findes resterne af en 20 år gammel østtysk grænseovergang. Og det var ved en sådan grænseovergang hunulven "Ilse" kunne finde på, at tilbageholde en i flere timer, hvis hun ikke kunne lide dine krøller. Det hvide tårn i baggrunden på første billede er et kommandotårn. Her befandt den røde alarmknap sig, der kunne aktiveres, hvis der var uregelmæssigheder ved grænsen. På billedet med manden med kikkerten står "Vi ser dig".
På motorvejen mod Prag, mødte vi mange danske bilister, der dyttede og vinkede. Danske håndbold fans, der skulle til Prag og følge pigeholdet. Motorvejen er stadig ikke færdigbygget og så var der vejarbejde og omkørsel, så en del kørte forkert.
Pladsen Autocamp Melnik er en lidt ældre plads, men en god atmosfære og dejlige omgivelser. Kort afstand til Prag.

Billedet herover er pladsens restaurant, hvor der kan købes gode billige retter, (ikke kun junkfood) mange lokale bruger dagligt restauranten, hvilket som regel er gode tegn.

Til venstre sjove små hytter i gamle tønder, hvor gode de er at overnatte i ved jeg ikke.

På den ene side af pladsen kører godstog 24 timer i døgnet. På den anden side ligger et hospital, hvor ambulancerne kan lide at bruge sirenerne. Men efter en dags tid, har vi vænnet os til det.

Campingpersonalet har travlt med at færdiggøre sanitetsbygningerne til den officielle åbningsperiode. I dag mandag kl. 16:00 skulle bygningen åbne. Campingpladsen har helårsåben.

Ved siden af pladsen ligger også et stort indkøbscenter, der har åben til kl. 22:00 også søndag.

Vi er de eneste campister på pladsen, i løbet af tirsdagen kom et par andre danskere og lejede sig ind i en hytte.
Melnik har jeg tidligere beskrevet ved vore andre tjekkiet ture. Det øverste billede af taget af torvet fra en anden vinkel. Det første billede herover er fra borgen og en rundtur i gemakkerne er absolut et besøg værd. Billedet til højre er fra campingpladsens restaurant. Skål svigermor. !!!
Tirsdag morgen tog vi bussen til Holovisce og derfra med metro til centrum af Prag. Her besøgte vi først den berømte og ældste ølstue U'Fleku (Ca. 500 år.) derefter spiste vi frokost på Cafe Slavia og gik bagefter til Karlsbroen.
På Cafe Slavia fik mine to piger en vegetarret, de sagde smagte rigtig godt. Tjekkerne har ikke været kendt for deres grøntsagsretter, men globaliseringen slår jo også igennem her. Jeg fik en traditionel tjekkisk ret med knødel og noget kød. Det var det skønneste forårsvejr med sol fra en skyfri himmel, vi havde selvfølgelig alt for meget tøj med.
Vi besøgte John Lennon-Muren med sin hippie graffiti i Campa området. Det er en ting jeg syntes unge mennesker skal se. Her kæmpede ikke-konformisterne for frihedhedens symboler mod politiet i 1980'erne.
I Maria Sejr kirken findes Jesus barnet som en voksfigur, der angiveligt kan udrette mirakler og mange pilgrimme valfarter stadig til kirken. I Prag findes så mange smukke huse.
Prags berømte astronomiske ur. I pølsevognene hænger pølserne klar under loftet.
Vi startede onsdagen med at besøge Litomerice, hvis fredede bymidte er en af de smukkeste i hele Bøhmen. Her spiste vi også en god frokost på byens bedste hotel, den sort/hvide bygning på billedet.
Besøg i Theresienstadt (Terezin) en dyster tidsrejse til de grumme år fra nyere tid. Koncentrationslejren ligger i et gammelt fæstningsanlæg fra det 18. århundrede. Her døde 35000 jøder. For dobbelt så mange var det en gennemgangslejr til de andre udryddelseslejre. 35 danskere døde her.
Må så grufuld en historie ikke gentage sig. Hjemturen foregik i eftertænksom stilhed
Skærtorsdag startede med dejlig solskin og få skyer. Vi ville i dag se især den jødiske bydel Josefov. Første billede er fra Lillesiden af Prag. Billedet til højre er glade turister, der alle ville have en fod med på soklen af Franz Kafka, der vist ikke kræver nærmere forklaring.
I den jødiske bydel findes 5 Synagoger samt den gamle kirkegård. Det var Hitlers vanvittige plan, her at lave et museum med synagogerne og kirkegården over en uddød race, der selvfølgelig skulle være jøderne. Det lykkedes heldigvis ikke.  Billedet til venstre er den Spanske Synagoge og til højre gaden ned mod kirkegården, der selvfølgelig som andre steder er et turistcirkus.
Til venstre gamle/og ny Synagoge, der også rummer historien om Golem.

Omkring 1580 skabte Rabbi Low et monster af mudder fra Donau. Han gav det liv med trylleformularer. Under Golems tunge placerede han en seddel med bogstaverne IHVH, som skulle sikre, at den kun arbejdede i det godes tjeneste og hjalp jøderne. Sedlen skulle fjernes under sabbatten og da Löw en dag glemte det gik det galt ! Golem gik amok, og synagogen blev næsten raseret, før det lykkedes at få sat en stopper for ødelæggelsene. Sedlen blev fjernet for altid og det livløse væsen blev efterladt på loftet af netop denne synagoge. Denne historie har bl.a. givet inspiration til Frankenstein.

I hen ved 1000 år har der været jøder i Prag. Et af de tydeligste vidnesbyrd er den gamle kirkegård, der ikke bruges mere. Jøderne sløjfer aldrig en gravsten, derfor står de her side om side og læner sig op ad hinanden. Her er begravelser i op til 12 lag, der er bare kørt mere jord på. Derfor er området også bakket. Jøderne bruger ikke blomster på gravstederne men ligger små sten på. Det ses også i Theresienstadt. Nu vokser naturen sig langsomt ind på gravstenene.
Langfredag igen en dag med godt vejr. Dagen brugte vi mest på afslapning på campingpladsen, men det blev dog til en lille tur til naturområdet Kokorin ca. 10 km. øst for Melnik.
Midt i skovområdet, højt på en klippe ligger denne maleriske borg fra 1300. Den er som revet ud af en eventyrbog.
En turist har skrevet sit navn og årstal i den bløde sandsten.

Lørdag stikker vi igen næsen nordover, fra en dejlig ferie i Tjekkiet. Her vender vi gerne tilbage, der er stadig rigtig mange ting vi ikke har set. Og Prag er altid et besøg værd.

På vejen hjem overnattede vi på rastepladsen "Allertal Ost". Morgenmaden indtog vi på rastepladsen "Brokenlande", de har som den på modsatte side en Marche restaurant, nok en af de bedste - men også dyr. Vi syntes vores datter skulle have et godt morgenmåltid oven på en god ferie. I aften har et vennepar inviteret os på middag, hvor vi bl.a. sammen skal se billeder fra en fællestur til Italien. Hvor godt kan det værre.